Til alle foreldre

Du har kanskje sett at klemmeposer har blitt kritisert fordi de inneholder mye sukker? Andre derimot, er uenige og mener at næringsstoffer fra frukt & grønt, selv om det kommer i en klemmepose, er et positivt tilskudd til kostholdet.

 Uansett hvilket valg du tar, bør det være et informert valg. Dette kan være noen ting å tenke gjennom når du skal gjøre deg opp en mening:  

  •   Hvilke preferanser vil du skape?

Vi har en medfødt preferanse for søtt, og hvis barnet får søt mat ofte, forsterkes denne preferansen. Smak på barnematen selv og vurder.

 Vaner dannes tidlig i livet og det er lettere å lære barn å like forskjellige smaker og konsistenser når barnet starter med fast føde sammenlignet med når barnet blir rundt 2 år. De fleste synes det er utfordrende å få barnet til å lære å like grønnsaker som smaker bittert – kanskje det er lurt å venne barnet til denne smaken i perioden det er lettest å få til?

  •   Hvordan påvirkes blodsukkeret?

 Du har kanskje hørt uttrykket ”hangry” og Snickers reklamen ”you are not you when you are hungry”? Begge refererer til fall i blodsukkeret som gjør at vi blir til små monstre som må ha mat NÅ. En meta-analyse av karbohydraters effekt på humør viser at karbohydrater alene har null postive effekter på humør og gjør at man føler seg sliten 30 minutter etter inntak. (1) Vi trenger fett og protein for å få et stabilt blodsukker. Barn har et spesielt stort behov for fett - 30-45% av energiinntaket til barn fra 6 til 11 måneder bør komme fra fett. (2)

 Stabilt blodsukker = stabilt humør.

 Dersom du gir klemmeposer er det lurt å gi det som dessert etter et måltid med protein og fett.

  •  Er maten verdig den lille plassen i magesekken?

Små barn er i rask vekst, samtidig som det er begrenset plass i den lille magesekken. Frem til 6 måneders alder er ikke magesekken større enn en jordbær. Derfor bør maten være ekstra næringstett.

 Den norske mor-barn undersøkelsen viser at jern, jod, B12 og selen er næringsstoffer som burde være i fokus. Disse næringsstoffene finnes det lite av i frukt og grønt.

 Det finnes derimot en hel rekke andre nyttige næringsstoffer i frukt og grønt, som for eksempel fiber, vitamin C og folat. Men noen av disse næringsstoffene er sensitive for høy varme over lang tid og tapes i prosessen. Vitamin C og folat er spesielt sensitive for varme.

  •  Selv om bare død fisk flyter med strømmen kan det være litt greit å ta en titt på hva andre mener. Så hva mener andre?

 En tysk ernæringskommisjon har nylig kunngjort en posisjon der de sterkt fraråder bruken av klemmeposer, blant annet på grunn av at opp mot 90% av energien kommer fra sukker. (3)

 Videre skriver de at det er problematisk å suge ut maten fordi det kan forsinke eller hindre å lære å spise fra en skje eller å spise håndholdt mat.

 Helsedirektoratet slenger seg på denne og sier at klemmeposer ikke bidrar til spisemotorisk utvikling og at barnet heller ikke får opplevelse av matens lukt, utseende og farge. De poengterer også at klemmeposer med søtt innhold kan være skadelig for tennene. (4)

Nå er vi utrolig nysgjerrige på hva følgerne våre mener. Hvilke fordeler og ulemper er det med klemmeposer? Hvor ofte er det greit å gi?

Kilder:

(1) https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763418309175?fbclid=IwAR2W-Mw5w4T4rwTWQkhIdfQKtetbaTLvt-4SEW5TORaa8yzaUktsLOgHJhI

(2) https://helsedirektoratet.no/Retningslinjer/Spedbarnsern%C3%A6ring.pdf

(3) https://molcellped.springeropen.com/articles/10.1186/s40348-019-0089-6?fbclid=IwAR1itPn4FCWRtswDE5uGYNBDqs-1VgHE1km29GgBNRv_1OGOgP5-vH6xEvw

(4) https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1271/Mat%20og%20m%C3%A5ltider%20for%20spedbarn%20IS-2553.pdf

Eirik Bruset1 Comment